Ali stemt niet meer op GroenLinks

Een paar jaar geleden deed ik onderzoek in de Amsterdamse Staatsliedenbuurt in opdracht van het plaatselijke wijkcentrum. Deze buurt in het stadsdeel Westerpark is al jaren één van de meest linkse Amsterdamse buurten. Het wijkcentrum, dat van oudsher nauwe banden met de kraakbeweging had, wilde graag meer allochtone cliënten trekken. Aan mij werd onder andere de vraag gesteld te onderzoeken wat volgens de migrantenorganisaties in de buurt de grootste maatschappelijke problemen van allochtonen waren.

Er waren twee problemen die door de migranten het meeste genoemd werden: de armoede en het strenge parkeerbeleid van het stadsdeel. Ali, die actief was bij een Turkse seculiere organisatie, vertelde me dat in de relatieve kleine woningen in de Staatsliedenbuurt veel eerste generatie migranten woonden.  Sinds de invoering van de parkeertarieven krijgen ze aanmerkelijk minder familiebezoek. Hun kinderen en kleinkinderen zijn de stad uitgetrokken of wonen in de Westelijke Tuinsteden.

Toen Ali en ik de straat opgingen, stond daar een vriendelijke vrouw te flyeren voor Groenlinks. ‘Stem Groenlinks voor een nog strenger parkeerbeleid’ was haar enthousiaste boodschap. Het kandidaat raadslid kon niet uitleggen waarom er parkeergeld moest worden betaald in een straat die een groot deel van de week leeg was. Ze kon Ali’s bezwaren tegen een strenger parkeerbeleid niet volgen. ‘Dan neemt uw familie toch het openbaar vervoer? Of laten ze gaan fietsen. Dat is ook nog goed voor de gezondheid en tegen overgewicht. Als we allemaal zouden doen als uw familie, wordt het nooit wat met het milieu.’

Ali vertelde dat z’n familie best met het openbaar vervoer wil, maar dan veel meer tijd kwijt is voor een familiebezoek en dat er dan ook minder spulletjes konden worden meegenomen. En ’s avonds vond z’n familie het te onveilig om het OV te nemen. En fietsen? ‘Nee, mevrouw,’antwoordde hij, ‘wij hebben niet jarenlang het vieze werk in Nederland gedaan om op een fiets te gaan rijden.’

In de jaren ’90 stemde Ali nog wel op Groenlinks, op Mohammed Rabbae, maar dat zou hij niet meer doen.

Deze week kwam ik Ali weer tegen in de kroeg. Ali acht de kans nu klein dat hij op Groenlinks zal gaan stemmen. Onder andere vanwege het parkeerbeleid. “Ik snap nog steeds niets van het parkeerbeleid. Je kunt gewone mensen niet hun auto ontnemen. Investeer in schone auto’s, electrische auto’s, ondergrondse parkeerplekken en beter openbaar vervoer.”

Hij heeft drie andere bezwaren tegen Groenlinks: de eerste is dat de partij, net als de PvdA en ‘de hele linkse elite’, hem het gevoel geeft dat hij een slecht mens is. ‘Ik hou niet alleen van auto rijden, maar ook van vlees en ik ga naar Turkije liever met het vliegtuig dan met de bus. Allemaal dingen waar ik me van die linkse partijen schuldig over moet voelen.’

Een tweede reden heeft te maken met het islam-debat. Ali is zelf vanaf de middelbare school niet meer gelovig en heeft daar altijd openlijk over gesproken. De laatste jaren voelt hij zich belemmerd. Ali: “Als ik nu forse kritiek heb op de islam, of grappen maak over een imam of over Mohammed, krijg ik de vraag of ik rechts ben. Wanneer ik laat weten dat ik een hekel aan hoofddoekjes heb en zeg dat ik veel teksten in de Koran verwerpelijk vind, denken mensen dat ik op de PVV stem. Wat een onzin! Ik heb niks met de PVV. Ik wil niet geassocieerd worden met de PVV. Maar daarom zeg ik dus niets meer over de islam.”

Volgens Ali heeft rechts het debat over religie en islam gekaapt. Links heeft het allemaal laten gebeuren. “Een kritische uitspraak overde islam is nu al snel ‘rechts’ en kritiek op het christendom is ‘links’ Dat is toch raar?” Ali pleit voor een scherp debat over religie, maar wel met respect voor mensen. Scherpe kritiek op de islam is prima, maar als het om mensen gaat moet je genuanceerd zijn. “Ik ken zat mensen, ook in mijn vriendenkring, die gelovig zijn en zich geïnspireerd door hun geloof geweldig inzetten voor anderen. Prima toch? Ik wil mensen beoordelen op hun gedrag en niet op hun profeten en hun heilige boeken. Je moet een discussie over het geloof kunnen voeren zonder moslims te degraderen tot tweederangs burgers. Ali vind ook dat het hele debat teveel geislamiseerd is. “Alles wordt gerelateerd aan de  islam. Criminaliteit en islam hebben bijvoorbeeld niks met elkaar te maken. De strengste moslims zijn meestal het minst crimineel.”

De andere reden voor Ali om te twijfelen over Groenlinks is het elitaire karakter van de partij. “Ik ben wel eens op een bijeenkomst geweest en ik schrok van het gebrek aan diversiteit. De meeste mensen zijn wit, hoog opgeleid en lijken allemaal van dezelfde kleding en muziek te houden.” De partij heeft daardoor volgens Ali een gesloten cultuur die het niet aantrekkelijk maakt lid te worden. “In Amsterdam stond vier jaar geleden maar één allochtoon op een verkiesbare plaatsen nu weer. Dat is voor een multiculti partij als Groenlinks natuurlijk een aanfluiting. Er zijn zat gekwalificeerde allochtonen. Maar kennelijk willen ze geen van allen actief worden voor Groenlinks. Dat heeft volgens mij te maken met die elitaire cultuur. Ze denken dat ze heel sociaal zijn, maar sluiten onbewust mensen buiten.”

De belangrijkste reden voor Ali om eventueel wel Groenlinkste stemmen is Femke Halsema: “Ha, ha. Het schijnt dat ze in een hele oude mercedes rijdt. Dat vind ik wel leuk. Daarnaast vond ik het goed dat ze kritisch was over de islam en over hoofddoeken. Dat moeten er meer bij Groenlinks doen. Misschien dat ik dan ooit nog wel eens op ze ga stemmen.”

Overigens wist Ali nog niet op wie hij wel zou gaan stemmen.

P.S. In het echt heet Ali anders.

Een gedachte over “Ali stemt niet meer op GroenLinks

Geef een reactie

