Vrijdagochtend

Iedere vrijdagochtend lever ik Jente (7 jaar) af bij de gymzaal. Nee, ik moet het nauwkeurig formuleren: ik breng haar tot de drempel van de kleedkamer van de meiden. Op die drempel  krijgt ze van mij haar tassen en ontvang ik in ruil daarvoor een vluchtige kus. Jente verdwijnt dan druk kwebbelend in de kleedkamer. Mijn aanwezigheid is niet langer gewenst en dat geldt ook voor de andere ouders: in de meidenkleedkamer zijn alleen meiden van 7 en 8 jaar.
Hoe anders is dat in de kleedkamer van de jongens: die is vergeven van de moeders die hun stoere mannen helpen bij het uitkleden.
Waarom dat verschil? Zijn jongens minder zelfstandig of worden ze door hun moeders minder zelfstandig gehouden? Of allebei?

3 gedachtes over “Vrijdagochtend

  1. Wellicht worden vrouwen minder vedacht gevonden (of voelen ze zicht minder verdacht) als ze zonder pardon een kleedkamer vol naakte en half naakte kinderen binnenlopen?

    Like

  2. Dat zal vast ook een rol spelen. Als man is voor mij de drempel naar de meiden kleedkamer hoger. Ook al zijn ze nog klein, ik voel me toch eerder een indringer dan in een jongens kleedkamer. Maar dat is het niet alleen.
    Het grappige is namelijk dat ook de moeders van de meiden niet in de kleedkamer blijven in tegenstelling tot de moeders van de jongens.

    Like

  3. Mijn 3 jochies kleden zichzelf al vanaf een jaar of 4 zelf aan en uit. Maar ik blijf er toch bij in de kleedkamers omdat ik weet dat ze anders allerlei kattekwaad uithalen, op dingen klimmen, hun spullen over de vloer gooien, gaan stoeien met de andere jongens en dan ruzie krijgen….

    Like

Geef een reactie

