Mijn naam is….Henriette Zondag

Charite
Tenminste, dat is de naam van het personage dat ik mag spelen in het tragikomische toneelstuk Duifje Klok van Karst Woudstra. Henriëtte is een wat treurige lesbienne van middelbare leeftijd die samen met drie, eveneens lesbische vriendinnen en hun gemeenschappelijke zoon in een huis in Toscane verblijft. Ze willen hun overleden vriendin (Duifje Klok) herdenken, maar dat mislukt op tragische wijze wanneer het geplande herinneringsconcert een fiasco wordt en een jonge indringster voor verwarring zorgt.
Het stuk wordt gespeeld door het gezelschap De Spelers onder regie van Ellie van Dooren en gaat op 17 april in première in het Van Ostadetheater in Amsterdam.
Voor het eerst in m’n leven ga ik een vrouw spelen. Dat lijkt me leuk en spannend. Ik ben nu op zoek naar inspirerende voorbeelden van vrouwen die door een man werden vertolkt. Zo hebben Van Kooten en De Bie heel wat oudere dames gecreëerd: de heftige rokende Diana -weetjewelweetjeniet – Charité (foto), het kruidenvrouwtje Berendien uut Wisp, Thea Ternauw, de zusjes Jet en Koosje Veenendaal, de ethica Memien Holboog en natuurlijk Carla van Putten, de moeder van Frank (“ik heb geen lekkere blonde vriendin… Ik heb alleen m’n moeder, en daar ben ik voor behandeld…”). Hieronder een geweldig fragment van moeder en zoon Van Putten:

Een gedachte over “Mijn naam is….Henriette Zondag

Geef een reactie

