Stop de gruwelijke mishandeling van komkommers en doperwten!

Huidmondjetomaat300x294
Sommige kennis kun je maar beter niet hebben. Zo is mijn leven drastisch veranderd sinds ik weet dat groenten en fruit, ook na de oogst, nog dagen of weken kunnen ademen. Het is echt waar: door kleine onzichtbare mondjes ademen ze net als wij zuurstof in en vervolgens kooldioxide uit. Hoe langer de tijd is verstreken sinds de oogst, hoe benauwder onze groene vrienden het krijgen.
Sinds ik deze kennis heb, kan ik een bezoek aan de groenteboer niet meer aan. Ik krijg last van acute claustrofobie wanneer ik in een kleine ruimte verkeer met honderden andere ademende wezens. En een bezoek aan de groenten- en fruitafdeling van de supermarkt is een ware hel. Zodra ik met mijn karretje in de buurt van het groenvoer kom, hoor ik ze al. De worteltjes zijn kortademig, de aardappels asemen, de mandarijnen piepen, de aubergines respireren sjiek en de pitloze druiven klinken astmatisch.

Teder en voorzichtig pak ik een witte kool en de snijbonen leg ik met de mondjes omhoog in de weegschaal. Thuis gekomen prop ik haastig de naar adem snakkende komkommers en tomaten in m’n groentela en leg ik het hijgende fruit op de schaal. Rustig op de bank zitten lukt niet meer. Tv kijken is een beproeving. Ik wilde Rita Verdonk horen over haar PSP-verleden en haar geldschieters, maar Rita werd overstemd door een amechtig zuchtende banaan.

Het eten van groenten en fruit eten is zo goed als onmogelijk. Sinds kort heb ik namelijk een band met mijn groenvoer. Als ik ze snij of schil, krijg ik het gevoel dat ik m’n eigen huisdieren levend en onverdoofd aan stukken snij. En als ik een fruitshake in de blender maak, voel ik me een sadistische beul.

De meest plantvriendelijke wijze om groenten en fruit te verwerken is wanneer ze rechtstreeks na de oogst worden ingevroren of in een pot verdwijnen. Ik ga dus minder vers eten en misschien beperk ik me wel tot vitaminepillen.

En misschien radicaliseer ik op den duur wel…dan start ik de Appel Bevrijdings Beweging.

Groenteboer, u bent gewaarschuwd!

Geef een reactie

