Romanfiguur wandelt uit boek en begint voor zichzelf op hyves

Marionvanlievelte
Begin juni ontving ik een berichtje van ene Marion van
Lievelte die graag hyvesvriendin van me wilde worden. ‘Hey Ewoud,
wat leuk je weer eens te zien’, schreef ze. Die Marion leek mij te
kennen, maar ik had geen flauw idee wie ze was. Nou is dat niet zo bijzonder: mijn geheugen laat me wel vaker in de steek. Ik ben bovendien beter in het herkennen van gezichten dan van namen.
Toen ik echter op haar hyves klikte, ontdekte ik dat Marion van Lievelte afkomstig is uit mijn roman Isa. Ze speelt een klein rolletje: Marion is bewoonster van het kraakpand De Luis en het eerste vriendinnetje van
hoofdpersoon Evert. Hij komt haar in het begin van het boek tegen op een reunie van de middelbare school. Ik had haar zelf geen achternaam gegeven.

De hyves van Marion is het initiatief van een enthousiaste lezeres uit het oosten van het land. Ze heeft zich bij mij bekend gemaakt, maar we hebben afgesproken dat ik haar identiteit geheim houd. Haar (mooie) foto is van een andere hyver. De Marion uit mijn boek is een miezemuizig vrouwtje met een
vriendinnenkring, die vooral bestaat uit de vrouwen van de collega’s
van haar man. De Marion die uit mijn boek is gewandeld heeft inmiddels
ruim 900 vrienden.

Behalve een hyves voor haar eigen personage is ‘ Marion’ ook een andere hyves gestart: de roman Isa hyves.

Ik voel me – natuurlijk – heel erg vereerd door de aandacht die deze lezeres aan mijn boek heeft besteed.

Geef een reactie

