De Pers weigert ‘te politieke advertentie’

Logo_depers
Dagblad De Pers vind ik wel een aardig krantje. Columnist (en schrijver) Tommy Wieringa is één van de beste van Nederland en zijn collega Peter Middendorp kan soms ook leuk uit z’n hoekje komen. Sommmige columnisten hebben een wat linksere signatuur, anderen (Wiegel) zijn duidelijk rechts. Politiek redacteur Kustaw Bessems doet erg zijn best onbevooroordeeld te schrijven en dat leidt geregeld tot sterke artikelen. Ik vind alleen dat de krant niet erg kritisch schrijft over de vage beweging van Verdonk. Eén keer stond er naast een artikel over Verdonk zelfs een link naar een oproep om TON financieel te ondersteunen. Toen ik daar bij een redacteur een opmerking over maakte, bleek het ‘een vergissing’ en werd de link direct verwijderd.
Vandaag heeft De Pers echter een actie ondernomen die ik niet kan volgen: een advertentie van het (linkse) weblog GeenCommentaar, waarin wordt opgeroepen tot het verdedigen van de persvrijheid werd geweigerd. De hoofdredacteur van de Pers haalde de advertentie uit de krant omdat deze ‘te politiek’ getint zou zijn. Nou slaan politicologen al decennia de hersens in over de definitie van politiek. Ik ben benieuwd welke definitie De Pers definieert. Vanaf heden zullen de advertenties in De Pers kritisch worden beoordeeld op hun politieke karakter. Ik ben benieuwd hoe principieel de hoofdredactie zal zijn, bijvoorbeeld in verkiezingstijd.

Link: GeenCommentaar

Geef een reactie

