Dag Adriaan

Jaeggia
“Bij alles wat ik tot nu toe geschreven heb, van romans tot
poëzierecensies, van gedichten tot columns, was er altijd de
geruststellende wetenschap dat het niet over mij ging, de veilige
buffer van de fictie. Daar kan ik mij niet meer achter verschuilen: het
gaat ineens wel degelijk over mij, meer dan ooit. Dat is een tamelijk
onthutsende gedachte, al is er ook troost: bij het schrijven van deze
laatste regels voel ik mij een stuk beter dan toen ik aan deze column
begon. Zolang schrijven even goed helpt als die pillen houd ik het nog
wel even vol.”
Dat schreef Adriaan Jaeggi ruim een week geleden in het Parool en op zijn weblog. Het heeft niet zo mogen zijn. Adriaan heeft nog één blog geschreven, die is geplaatst nadat hij dinsdag op 45-jarige leeftijd overleed aan darmkanker. In zijn laatste blog, getiteld deadline, schrijft hij dat de man van Thuiszorg Amsterdam de morfinepomp bij hem heeft aangelegd. Hij schreef tot hij erbij neerviel.
Adriaan heeft me vaak doen glimlachen, soms doen grimlachen. Ik kon jaloers zijn op de schoonheid van zijn zinnen. In de Volkskrant las ik zijn kookrubriek en later zijn mooie columns in het Volkskrantmagazine. Ik hield van zijn gruwelijke geestigheid, een gevoel voor humor waar ik me prettig bij voel. Zijn gedichten ken ik niet, maar ik vind ik alleen al het idee dat hij dichtte over eenzame uitvaarten mooi.

Ik heb net Edele Dieren weer uit de kast gehaald, de roman die ik vorig jaar met plezier heb gelezen. Het was bedoeld als een tussendoortje, maar het werd zijn laatste boek. Adriaan was nog maar 45, hij laat twee jonge dochters achter en neemt vele mooie ongeschreven zinnen en verhalen mee.
Ik trek een goed glas wijn open en neem – uiteraard – een stukje geitenkaas. Proost Adriaan!

Geef een reactie

