Gemist: The Cure

Op één in de lijst meest-gedenkwaardige-concerten-waar-ik-bij-was staat waarschijnlijk het optreden van Hole in Paradiso op 24 april 1995. Zangeres Courtney Love was net weduwe geworden nadat haar man Kurt Cubain zich van het leven had beroofd. Love stond in 1995 apestoned op het podium en ging na 6 nummers volledig door het lint: ze gaf een dreun aan een toeschouwer die over de balustrade hing en schopte vervolgens alle instrumenten omver. Einde concert na ruim 20 minuten.

Aan de top van de concerten-van-oude-lullen-bands-waar-ik-bij-was staat het optreden van de Pixies op 6 juli 2004 in de Heineken Music Hall. In een geweldig hoog tempo werd een enorme hoeveelheid nummers gespeeld. En in het voorprogramma gaf het toen nog niet zo bekende Snow Patrol ook een spetterend optreden. Bijzonder, maar niet goed was het reünie-concert van The Velvet Underground (1993) en minder bijzonder, maar altijd goed zijn de optredens van Iggy Pop.

Bovenaan de lijst van concerten-van-oude-lullen-bands-waar-ik-niet-bij-was staat denk ik nu het optreden dat The Cure vorige week in Ahoy gaf. In de jaren ’80 was ik een grote fan en danste op hun muziek in The Fizz in Amsterdam en Ekko in Utrecht. Toen ik mijn oudste dochter vertelde dat ik in die tijd vaak een zwart lijntje onder m’n ogen zette, keek ze me ontzet aan. Graag had ik The Cure nog een keer gezien en als ik de recensie van Gijsbert Kramer in de Volkskrant mag geloven, heb ik echt wat gemist. Ze speelden veel nummers van de duistere platen Faith (met het geweldige The Drowning Man) en Desintegration.  Als eerbetoon aan de band van de inmiddels vadsige Robert Smith een live versie van hun grootste hit A Forest:

Geef een reactie

