God is terug in Amsterdam

Cruijff
God is terug in Amsterdam. Nee, ik moet zeggen het is zijn zoon, JC, de Verlosser. Na jaren van afzijdigheid volgde op 18 februari zijn wederopstanding en daalde hij ‘zomaar’ en onverwachts ("ik wist niet eens dat ik erheen zou gaan"- ja, ja, geloof jij het) neer tussen zijn volgelingen in de Arena. Met zijn trouwe discipelen Marco v. B en Johnny van ’t S. aan zijn zijde zal hij de Godenzonen weer moeten leiden tot onoverwinnelijkheid.
‘Ik los het op’ zei hij met een zelfverzekerdheid waarvan Peter R. nog wat kan leren. Een formele functie vervult Johan niet, hij is dus ook niet te ontslaan, hij houdt de regie zelf in handen. "Ik ga het anders doen" zei hij tegen Jack van Gelder en Jack nam daar genoegen mee. Jack was niet de enige: niemand vroeg door, niemand stelde kritische vragen. Niet alle gelovigen zijn kritisch, en dat geldt zeker voor de aanhangers van het geloof Cruijff. Ik ben geen aanhanger, maar ben wel gefascineerd door de man.
In Eindhoven zijn ze minder gelovig, of misschien anders gelovig. Hoe groter de religieuze hoop in Amsterdam, hoe beter de prestaties in Eindhoven. Daar herinneren ze de laatste keer dat Cruijff de baas was bij Ajax. Dat was in de seizoenen ’85/’86 en ’86/’87. Beide jaren speelde Ajax zeer attractief voetbal met Marco in de spits, maar werd PSV kampioen. Het was het begin van 7 vette jaren voor PSV, waarin de Eindhovenaren 6 keer kampioen werden. Maar ja, om daar waarde aan te hechten…dat is bijgeloof.
Zie ook: wie wordt er kampioen?

Geef een reactie

