Kind zonder volumeknop

‘Jammer dat ze geen uitknop hebben hè?’ zei ik tegen de vrouw  voor me in de rij. Haar dochter stond in het winkelwagentje, gilde hysterisch en leek niet voor rede vatbaar. De moeder glimlachte naar me.
‘Die van mij heeft zelfs geen volumeknop’, antwoordde ze.
‘Nee?’
‘Nee. En de afstandsbediening is te vaak op de grond gevallen. Die knoppen werken ook niet goed meer.’
‘Kun je d’r nog ruilen?’
Ze schudde haar hoofd.
‘Heb je geen aankoopbon of garantiebewijs?’ vroeg ik.
‘Nee, het was een kado. Ik heb haar gehad van haar vader. Ik heb hem daarna nooit meer gezien.’
‘Lekkere vent zeg.’
‘Nou, je kunt veel van hem zeggen, maar een lekkere vent was het zeker… Sara, nu ophouden!’
Het meisje was begonnen het winkelwagentje leeg te halen voordat we de kassa bereikt hadden. Ik hielp de moeder met het oprapen van de boodschappen.
‘Meestal is ze heel lief hoor,’ zei de moeder verontschuldigend.
‘Ik geloof je’, antwoordde ik. ‘Ik heb ook twee van die kleine wezens. Meestal zijn ze ook heel lief. Maar soms…’
‘…zou je ze wel achter het behang willen plakken.’
‘Precies!’

Het tafereel deed me denken aan een filmpje dat ik laatst bij marbelous zag.

Geef een reactie

